زمین و شرف، نگاهی به فیلم «زمین» ساخته یوسف شاهین

فیلم زمین (به عربی الارض) یکی از شاهکارهای سینمایی مصر و جهان عرب است. این فیلم به گواه خیلی از نظرسنجی‌ها یکی از بهترین‌های سینمای مصر است. داستان این فیلم روایتی است از درگیری رعایای یک روستا در مصر با یکی از ملاکین بزرگ آن ناحیه که قصد کشیدن جاده‌ای را دارد. این جاده قرار است از میان زمین‌های زراعی این روستا بگذرد.
این فیلم نشان می‌دهد که چگونه ظلم و ستم آشکار لزوما به اتحاد و همبستگی نمی‌انجامد، زمانیکه منافع شخصی بر منافع جمعی اولویت پیدا می‌کند.


فیلم زمین (الارض)
ساخته سال 1969. کشور مصر. زبان عربی
بر اساس داستانی به همین نام

کارگردان ................ یوسف شاهین

بازیگران مهم
محمود الملیجی ........... ابو سویلم
یحیی شاهین .............. شیخ حسونا


این فیلم اقتباسی است از رمان مشهوری به همین نام. به گمان من یکی از نقاط ضعف سینمای ایران این است که فیلم‌های اقتباسی موفق از عدد انگشتان دست هم کمتر است. در سینمای مصر دستکم می‌توان از فیلمهای اقتباسی موفقی همچون مومیایی، زمین، عمارت یعقوبیان، نماز بلبل نام برد. لازمه یک سینمای موفق داستان نویسی موفق است که در ایران خیلی جدی به آن پرداخته نشده است.

یکی از سکانس‌های فوق‌العاده زیبای این فیلم زمانی است که «ابو سویلم» یاران قدیمی خود را نهیب می‌رند و آنها را ملامت می‌کند. این سکانس یکی از برداشتهای طولانی و پیوسته فیلم است (حدود سه دقیقه دوربین بدون قطع یا کات). همه چیز سر جای خودش است. موقعیت و زاویه دوربین، نورپردازی، حرکت دوربین و بازی عالی از این سکانس یک برداشت جاودانه خلق کرده است.
این سکانس را می‌توانید با زیر نویس فارسی در یوتیوب و یا کانال من در آپارات مشاهده کنید. زیرنویس فارسی برگردانی است از زیرنویس انگلیسی فیلم. ممکن است اگر عربی‌تان خوب باشد کمی با متن اصلی تفاوت داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

- برای نوشتن نظر خود تنها از حروف و نویسه‌های استاندارد فارسی استفاده نمایید.
- فارسی زبان مادری ماست. بر ماست که فارسی را پاس داشته و درست بنویسیم.
- در صورتیکه امکان فارسی نویسی در سیستم عامل خود را ندارید می‌توانید از ویرایشگر بهداد بهره بگیرید.