مرد سوم

اورسن ولز در نقش هری لایم در نمایی از فیلم «مرد سوم»

گروه تولید:
کارگردان: کارول رید
تهیه کننده:کارول رید، الکساندِر کورْدا و دیوید او. سِلزْنیک
نمایش‌نامه: گراهام گِرین، الکساندر کوردا، کارول رید و اورسِن وِلز (بر اساس داستان مرد سومِ گراهام گرین)
کارگردانی موزیک: آنتون کَرِس
بازیگران اصلی: جوزِف کوتِن، اورسِن وِلز، آلیدا وَلی و تِرِوِر هَوارد و ...
مشخصات کامل فیلم را در IMDB ببینید.


خلاصه‌ی نمایش:
داستان فیلم در اتریش پس از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، کشوری که از لحاظ سیاسی به بخش‌های مختلف تحت کنترل آمریکایی‌ها، روس‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها تقسیم شده بود. هالی مارْتینْز، (جوزِف کوتن) نویسنده‌ی آمریکایی است که در این شرایط پا به وین می‌گذارد. تنها با امید وعده کاری که هری لایم (اورسن ولز)، دوست دوران مدرسه‌اش به او داده است. به محض ورود مارتینز پی می‌برد که لایم در یک تصادف رانندگی مشکوک کشته شده است و مراسم تدفینش به سرعت در حال برگزاری است. مارتینز در گورستان با ماجور کالُوِیِ (ترور هوارد) به ظاهر خوش برخورد و آنا اِشمیت (آلیدا والی)، هنرپیشه زنی که بشدت می‌گریست، برخورد می‌کند. هنگامی که کالوِی به مارتینز می‌گوید که هری لایم متوفی، سارق و جنایتکاری بیش نبوده است، مارتینز در ابتدا بشدت جا می‌خورد.

هری لایم، همچنان زنده
بتدریج او نه تنها به درستی حرفهای کالوِی پی می‌برد، بلکه متوجه می‌شود مردی که در سکانس‌های ابتدایی فیلم در تابوت خوابانده شد، هری لایم نیست و لایم همچنان زنده است. (او همان «مرد سوم» مرموز در صحنه تصادف مرگبار بود). کالوِی امیدوار بود که با کمک آنا و مارتینز بتواند او را از مخفیگاهش خارج سازد. آنا که همچنان به لایم وفادار است این پیشنهاد را رد می‌کند. مارتینز نیز در ابتدا همین کار را می‌کند، تا اینکه کالوِی آثار غم‌انگیز و تراژیک بازار سیاه لایم در پنی سیلین های رقیق شده را به او نشان می‌دهد.
مارتینز، ترتیب یک ملاقات را با لایم در یک چرخ فلک بزرگ در مرکز وین می‌چیند. مارتیتنز با لایم روبرو می‌شود. لایم با خونسردی از رفتار خود دفاع می‌کند و حتی پیشنهاد همکاری به مارتینز را می‌دهد. از سویی مارتینز را به قتل تهدید می‌کند.

تعقیب و گریز در فاضلابهای وین
همکاری مارتینز با کالوی به تعقیب و گریز لایم در فاضلاب‌های شهر وین می‌انجامد. در انتها یکی صحنه‌های مشهور فیلم به وقوع می‌پیوندد و مارتینز بهای احساساتی برای کار خود می‌پردازد.
این فیلم در دو نسخه‌ای امریکایی و بریتانیایی به بازار روانه شده است: نسخه‌ی آمریکایی با مقدمه‌ی جوزِف کوتِن، نسخه‌ی بریتانیایی با نقالی کارول رید. این فیلم که کاندید چندین جایزه اسکار گردید، جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن روبرت کِراسکِر، فیلمبردار آن کرد.

سکانس پایانی فیلم
به جرات می‌توان «مرد سوم» را یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فیلم‌‌های جهان دانست. اگر چه در این فیلم کلاسیک و سیاه و سفید، بازی خوب اورسن ولز یکی از برجستگی‌های آن محسوب می‌گردد، اما نباید فیلمبرداری و صحنه‌های بدیع آن را از یاد برد. داستان فیلم در وین پس از جنگ جهانی دوم می‌گذرد با مخروبه‌های ناشی از جنگ که هرازگاهی پشت صحنه برخی سکانس ها واقع می شود.

موزیک فیلم را هم نباید از یاد برد. «تم هری لایم» (The Harry Lime Theme) موزیک آغازین فیلم است که با ابزاری شبیه به سنتور ولی با صدای متفاوت با آن به نام زیتر (zither) نواخته می شود. موزیک حالتی کمدی و معمایی و حتی تراژیک را در ذهن تداعی می کند.

پیوندهای زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما بگذارد:
The Third Man music
The Third Man, Wikipedia
The Third Man music detail

۱ نظر:

  1. دوباره سلام،
    من این فیلم رو خیلی وقت پیش توی تلویزیون دیدم. جالب اینه که تا مدت ها فکر می کردم که "همشهری کین" مشهور همین فیلمه، چون هرگز عنوان فیلم رو ندیده بودم. بعدها فهمیدم که اشتباه می کردم اما اسم فیلم رو ندونستم. مرسی از توضیحاتتون، جالب بود.

    پاسخحذف

- برای نوشتن نظر خود تنها از حروف و نویسه‌های استاندارد فارسی استفاده نمایید.
- فارسی زبان مادری ماست. بر ماست که فارسی را پاس داشته و درست بنویسیم.
- در صورتیکه امکان فارسی نویسی در سیستم عامل خود را ندارید می‌توانید از ویرایشگر بهداد بهره بگیرید.